CV

View Annelies Osinga's profile on LinkedIn

2016 – heden

Coördinator PR & Fondsenwerving van het Adamas Inloophuis, Nieuw Vennep

  • Naams- en inhoudsbekendheid vergroten in de regio
  • Fondsenwerving voor het huis en alle activiteiten voor onze gasten & vrijwilligers

 

2014 – 2015:   Marketing & PR Manager De Bazaar, Beverwijk

  • MT – lid en manager van 3 FTE
  • Doelstelling: 40.000 bezoekers (nieuw & herhaal bezoek) per weekend d.m.v.:
    • Communicatie uitingen voor landelijke naamsbekendheid: o.a. RTV, (mobiele) website, social media, media, online campagnes, masten, partners campagnes, nieuwsbrief en google adwords
    • Terrein communicatie: routing, decoratie en aankleding, communicatie “ te doen op De Bazaar”
    • Promotie activiteiten: grotere events en weekend entertainment
  • Perswoordvoerder en onderhouden van pers netwerk

 

2007 – 2014:     Interim Project manager Marketing & Events

  • Medeoprichter sportfestival ‘Rondje Tilburg’: Brandontwikkeling, communicatie, marketing, sponsoring, vrijwilligers (400) coördinatie en organisatie van evenement. Gerealiseerde doelstelling 2013:
    • 4000 deelnemers en sponsorbudget € 120,000.
    • Stichting Spieren voor Spieren actief onder de aandacht gebracht van   deelnemers om zoveel mogelijk geld op te halen.
  • Interim managing director Stichting ‘Viva la Donna’; Opzetten organisatie, ontwikkeling beleids- en MarCom plan en donateur campagne. Gerealiseerde doelstelling 2010: 1000 gecommitteerde bedrijven & 1000 donateurs.
  • Vrijwilligers coördinator 20vanAlphen. Het werven van 600 vrijwilligers, indelen op activiteiten en coachen van 20 coördinatoren.
  • Oprichter live-style event voor vrouwen “Crave Party”: Brandontwikkeling, MarComplan, op consument gerichte acties (offline & online) en PR/Media.
  • Internationaal Congres – en Programma manager voor o.a. BBP en Bridge2Food. Benaderen sprekers, samenstellen programma, logistiek en organisatie van congres.
    • ‘Global E-commerce Summit’, Monaco; 300 deelnemers, budget € 250,000
    • ‘E-mail Marketing Conference’, Barcelona; 250 deelnemers, budget € 250,000

2005 – 2007:     MarCom/Channel Manager & Key-Account Manager, Dureal (AdBlue), NL

  • MT – lid (5 personen) en manager van 5 FTE.
  • Ontwikkeling en implementatie van Europees communicatie en marketing beleid. Gerealiseerde doelstelling: brandontwikkeling; propositie, huisstijl en logo. Diverse uitingen neergezet zoals website, nieuwsbrieven, direct mailings en brochures. Media exposure: TV, magazines, krant en online. Woordvoerder.
  • Ontwikkeling en implementatie Europese distributie kanalen (via (on)bemande tankstations en truck service punten in Benelux, Fr, Du, SP,CH, AUS, Scandinavië, UK, Polen en Hongarije. Gerealiseerde doelstelling: +/- 200 stations in 2007 waaronder Europees grootste tankstation (Shell, LUX) met 20 AdBlue units.
  • Verantwoordelijk voor interne communicatie veranderingen AdBlue omgeving.
  • Key Account verantwoordelijkheid voor grootste klanten (o.a. Shell, BP, Texaco).
  • Gerealiseerde doelstelling: winnen van Europese tenders Shell, Texaco & BP voor installatie van AdBlue units en verkoop van verpakt materiaal bij hun grootste truck service punten.

 

1997 – 2005:  Diverse functies bij Koninklijke Pakhoed/ Vopak/ Univar

  Europese Marketing & Product Manager Oplosmiddelen (2004–2005), Univar Europe, NL

  • Stijging omzet +/- 15% door het opzetten van corporate rebate programma’s.
  • Leveranciers van 20 naar 8 teruggebracht (o.a. BASF, Dow, Shell, Lyondell) voor grootste oplosmiddelen Propyleen en Ethyleen glycolen.
  • Verantwoordelijk voor interne communicatie mbt oplosmiddelen markt
  • .Significante daling van inkoopkosten door centrale inkoop product Azië .

 

  MarCom & Product Manager Materials Management (2001–2004), Univar USA. Seattle (USA)

  •  Managen van top 5 oplosmiddelen binnen Univar USA (10% van EBIT Univar USA = +/- € 11 miljoen). Bepalen van inkoop- en verkoop prijs beleid, onderhandelen corporate rebate programma’s, contract onderhandelingen grootste klanten, financiële en markt analyses
  • Verantwoordelijk voor interne communicatie mbt oplosmiddelen markt.
  • Toename kortingen uit rebate programma met 10% per jaar. Toename verkoop van oplosmiddelen met 8 % per jaar (incl. key-accounts).

  Market Development Manager (2001-2000), Univar USA Midwest, Chicago (USA)

  • Onderzoeken van nieuwe business development mogelijkheden, creëren van kwartaal & jaar analyses, marketing van voeding, verf en water chemicaliën binnen Univar Midwest.
  • Ontwikkelen en maken van kwartaal markt analyses, creëren van brochures per markt segment, opzetten 2 nieuwe product lijnen.
  • Verantwoordelijk voor interne communicatie mbt chemische markt.
  • Business plan ontwikkeld voor geïntegreerde aanpak product management oplosmiddelen. Hieruit volgde mijn baan als product manager solvents op het hoofdkantoor in Seattle.

  Sales Solvents (2000-1999), Univar Germany, Essen (Duitsland)

  • Integreren van Transol GmbH in Univar Germany, opzetten business unit oplosmiddelen, onderzoeken van nieuwe business development mogelijkheden
  • Stijging omzet oplosmiddelen met 75,000 gulden in 1e jaar

 

   Management Trainee Pakhoed, 1997-1999

  •  Onderzoeken van nieuwe business development en product mogelijkheden en creëren van kwartaal & jaar analyses.
  • Gerealiseerde doelstelling: Ontwikkelen en maken van kwartaal markt analyses, 5 nieuwe leveranciers in portfolio opgenomen, stand ontwikkelen voor diverse Europese beurzen.

OPLEIDING

1991 – 1996:  Erasmus Universiteit, Internationaal Recht, Rotterdam (NL)

Tijdens mijn rechtenstudie ging mijn interesse uit naar vakken als Internationaal handels- en zeerecht, Europees recht en milieurecht. Scriptie: Illegale olielozingen: Europees recht vs. Internationaal recht

1995      Rechten Universiteit Aix-en-Provence, Internationaal Recht, Aix-en-Provence (FR)

 

DIVERSE CURSUSSEN

  • Universiteit van Nyenrode (NL) – European Negotiation (1998)
  • The Chartered Institute of Marketing, London (UK) – Key account management (2006)
  • American Marketing Association, Chicago (USA) – Fundamentals of Marketing(2001)
  • de Baak, Scheveningen (NL) – Project Management (1999)
  • MEC, Brussel (BE) – Improve Personal influence(1999)
  • Mindfulness (NL & BE)
  • Big Five (NL)

 

TALEN

  • Engels: 2 jaar in Australië & 5 jaar in Amerika gewoond, mondeling & schriftelijk zeer goed
  • Duits: 2 jaar in Essen gewoond, mondeling goed & schriftelijk redelijk.
  • Frans: Half jaar in Aix-en-Provence gewoond, mondeling redelijk & schriftelijk matig.

 

HOBBY’S/INTERESSES

  • Sinds 2013 verbouwen wij eigenhandig een oude boerderij uit 1913
  • Halve triatlon Seattle, in 2004 gedaan
  • Yoga, Mindfulness, voeding, koken en reizen
  • Water(sport): zeilen, bootje varen, zwemmen, wijntje op de steiger
  • Raad van toezicht Stichting Female Factor
  • Bestuurslid & oprichter Business Club ‘Nieuwe Stijl’ te Rotterdam–